POWERGEAR TEST AF N163 - LÆS ARTIKLEN

24-08-2012

Topmodellen i Valtras nye N-serie er verdens stærkeste serieproducerede, fircylindrede traktor. Fra førersædet og fremad er der sket nyt, men testpiloten savner også lidt opdateringer bagude på traktoren

Når jeg går rundt om den nye topmodel i Valtras N-serie, N163, så ser den ikke umiddelbart ud til at være verdens stærkeste, serieproducerede, fircylindrede traktor. Men når jeg drejer tændingsnøglen, og den 4,9 liters store motor slås i gang og gaspedalen berøres, så lyder den nye Valtra til at have lidt mere end blot 100 hestekræfter under motorhjelmen. Faktisk er der hele 171 ad slagsen ved maksimal effekt.

Valtras nu tredje generation af N-serien strækker sig over fire modeller med ydelser fra 130 til 171 hestekræfter, og effekten leveres fra Agco Sisu Power-motorer. De to mindste modeller kører med en 4,4 liters motorer, mens de to største modeller har 4,9 liters motorer.

Udvalget af transmissioner til den nye N-generation er stort, da man kan vælge fire forskellige transmissionstyper til serien. De to mindste kan fås med HiTech eller HiTech5, mens de to største modeller i serien kan vælges med Valtras trinløse Direct-transmission samt Valtras semipowershift-transmission, Versu. Versu-modellen er netop den jeg er afsted i.

Transmissionen fordeler sig over fire gruppegear med hver fem powershift-gear. Traktoren kan selv skifte mellem de fem powershift-gear - og faktisk også mellem de fire grupper. Dog skal jeg manuelt skifte mellem B- og C-gruppen, men ikke med kobling, da jeg kan nøjes med at benytte en trykknap til skiftet.

Der er to muligheder for at indstille, hvornår traktoren skal skifte gear. En fabriksindstillet indstilling og en indstilling, hvor chaufføren selv via terminalen vælger, ved hvilke omdrejninger han eller hun vil have en opgearing og nedgearing.

Jeg syntes, det fungerer fantastisk godt ved vejkørsel, og sammen med "Autotraction" gør det transportopgaver til en leg. Autotraction er navnet på Valtras system, hvor traktoren selv kobler ud, når jeg kommer hen til et vejkryds og træder på bremsen - og selv kobler til igen, så snart jeg træder på speederen.

Når jeg skifter gearene manuelt, kan transmissionen dog til tider tøve lidt. Jeg mærker det mest ved gruppeskift, men muligvis er løsningen en kalibrering af transmissionen.

Kabine med plads

Kabinen på den nye N-serie, er magen til den tidligere N-serie. Faktisk har kabinen efterhånden nogle år på bagen, og den bruges også på den større T-serie.

Selvom jeg godt kunne ønske mig, at kabinen havde fem stolper frem for seks, så opvejes det af lydniveauet, som er lavt. Ved vejtransport ved 40 kilometer i timen, hvor motoromdrejningerne falder til 1.650 omdrejninger i minuttet, er der 78 dBA i kabinen, hvilket må siges at være fint.

At kabinen også hører hjemme på den sekscylindrede T-serie gør, at man får en forholdsvis stor kabine på den fircylindrede traktor, og der er derfor god plads i kabinen.

Der er naturligvis passagersæde i kabinen, men det er dog af en knap så komfortabel kvalitet. Førersædet derimod er lækkert, og det er intet problem at opnå en behagelig arbejdsstilling - ikke mindst fordi rattet er meget let at indstille. Det giver samlet en super dejlig køreoplevelse.

Terminal med opdateringer

Det højrearmlæn sætter to streger under køreoplevelsen, og på forenden af armlænet finder man én af nyhederne på den nye N-serie: Den indbyggede terminal, som nu er i farver.

Opbygningen af den nye farve-terminal er i princippet magen til den tidligere terminal. Men at skærmbilledet nu er i farver er et kæmpe plus, da det gør skriften på skærmbilledet betydeligt lettere at se i daglys.

På langt de fleste terminaler skal du selv nedjustere lysstyrken til natkørsel, men på Valtras terminal kan man justere lysstyrken med et enkelt klik. Det er smart.

Funktionerne i terminalen er desuden blevet optimeret. Foragerautomatikken har fået et væsentligt ryk i den rigtige retning. Hvor man før skulle optage en sektion under kørsel i marken, kan man nu indstille automatikken hjemme i maskinhuset og rette i den i marken efterfølgende, hvis det skulle være nødvendigt.

Der er stadig mulighed for at optage foragerautomatikken i marken, men min erfaring siger mig, at det er de færreste, der benytter sig af denne mulighed.

Foragerautomatikken kan gemme op til 30 funktioner i hver af de to forskellige menuer, hvilket giver i alt 60 forskellige optagede funktioner. Automatikken kan for øvrigt både indstilles over tid og distance.

Når terminalen er blevet så avanceret, som den efterhånden er, kunne jeg godt tænke mig muligheden for et tilvalg af en større skærm som ekstraudstyr. Efter min mening er der fint plads til en større skærm i kabinen.

Hydraulikken har også fået et nyk opad. En af nyhederne er, at man sætter alle udtagene i flydestilling. Det er klart et plus, da man tidligere skulle ind i en menu og vælge, hvilket udtag man ville have i flydestilling, inden det rent faktisk kunne lade sig gøre at sætte udtaget i den position.

Der er stadig mulighed for at gemme tre forskellige indstillinger for samtlige fjernventiler, hvor flow samt timer indstilles og gemmes, og det er også stadig muligt at sætte 100, 50 eller 10 procent flow på alle udtag med et enkelt klik på hydraulik navigations-knappen.

En anden væsentlig ting, der skal roses, er, at terminalen husker eventuelle indstillinger, jeg fortager i terminalen efter motoren er standset, hvis blot jeg trykker OK til indstillingerne, inden 30 sekunder efter opstart af traktor.

Højre armlæn skal også roses for at have fået besøg af knappen til firhjulstrækket. Vi har før på PowerGear påpeget, at Valtra burde flytte denne kontakt fra højre bagskærm til højre armlæn, det ønske er nu blevet tilgodeset ? sådan Valtra.

Kraftigt bagtøj

Bagtøjet på Valtra N-serien er meget kraftigt. Liften tager hele 8,1 ton. Du har mulighed for op til syv fjernventiler, hvoraf to af dem er såkaldte 10-liters ventiler, som er tiltænkt en hydraulisk topstang eller et støtteben.

En af disse 10 liters ventiler kan benyttes fra bagskærmen sammen med hydraulikudtag nummer et. Du kan naturligvis også betjene og liften samt PTO-udtaget fra bagskærmen. Trykknapperne til hydraulikkontrollen på bagskærmen er dog ikke de største knapper, og jeg kunne godt ønske mig, at de havde samme størrelse som liftkontakterne, der fungerer væsentligt bedre.

Placeringen af selve hydraulikudtagene bag på traktoren skal Valtra have set nærmere på. Det er nemlig sådan, at udtagene hænger sammen i vandret position, og da udtagene er delt op, så der er plads til en stor topstang imellem dem, giver det en lidt uheldig indvirkning, når man som chauffør skal montere hydraulikslangere. Det er svært at stå på samme side af traktoren og montere både minus- og plus-retningen.

Der skal dog lyde solid ros for Valtras mulighed for at justere trækbommens længde. Når du skal justere længden, foregår dette stående bag traktoren. Der er ikke noget med, at du skal ind og ligge under traktoren og blive beskidt når nagle og split skal afmonteres og monteres igen. Det hele foregår i en behagelig arbejdsstilling bag ved traktoren.

Integreret rammeopbygning

Tredje generation N har fået en støbt rammeopbygning, som motoren er placeret i. At rammen er støbt giver mulighed for udskæring til forhjulene, som derved kan dreje mere. Denne teori holder også i praktisk, da jeg sjældent har oplevet en traktor dreje så skarpt.

Samtidigt giver rammen også mulighed for en integreret frontlift - en mulighed, som Valtra har benyttet sig af med en frontlift, som løfter fem ton. Frontliften kan fås med op til to olieudtag, som er flot integreret i rammen.

Generelt er der høje serviceintervaller på Valtra N-serie. Skift af motorolie ligger på 500 timer, transmissionsolie på 1.000 timer og hydraulikolie på 2.000 timer.

Transmissionsolien tjekker du og påfylder let bag på traktoren, og hydraulikolie kontrolleres fra venstre side, men påfyldes i bagtøjet via en trykløs returstuds.

Det betyder, at du skal have en specielt studs der kobles på returstudsen på traktoren, så du herefter kan pumpe olien ind med trykluft. Denne løsning kunne være lavet anderledes. For selvom der er høje serviceintervaller på hydraulikolie, kan det blive nødvendigt for Valtra-kunden selv at påfylde hydraulikolie. Så jeg savner en ganske normal påfyldningsstuds.

Fire stærke cylindre

Under testen kører jeg med en 26 fods brakpudser fra canadiske Schulte, som venligst er udlånt af den danske importør, Buchtrup Agro. Afpudseren sætter den stærke finne på arbejde i det kuperede terræn og med tæt græs på mindst en meter i højden.

Jeg må tilstå, at jeg er imponeret over traktoren, der trækker afsted med den 8,7 meter brede brakpudser med op til fire kilometer i timen. Traktorkontrollen der afprøver PowerGears testtraktorer, viser også en flot effekt på PTO-udtaget, og endda også et flot dieselforbrug på 244 gram pr. kilowatttime ved maksimal belastning.

Den nye Valtra N rammer helt sikkert en bred målgruppe, og med en frontlæsser på traktoren, er det pludselig på én gang en snild traktor, der samtidigt klare de større arbejdsopgaver i marken.

Plusser

God plads i kabinen

Opdateret terminal

Højre armlæn

Gode ind- og udstigningsforhold

Justering af trækbommen

Stor liftkapacitet

Minusser

Placering af fjernudtag på bagtøjet

Værktøjskasse gemt væk

Påfyldning af hydraulikolie

Passagersæde

Lydmåling

Ved tomgang i stilstand, blæser slukket:       74 dBA (650 omdr/min)

Ved tomgang i stilstand, blæser fuld tryk:      77 dBA (650 omdr/min)

Ved maksimal o/min. i stilstand:                      79 dBA (2.300 omdr/min)

Ved 40 km/t på vejen:                                          78 dBA (1.650 omdr/min)

Ved 4,2 km/t på marken foran brakpudser:     92 dBA (1.900 omdr/min)

Tekniske specifikationer

Motortype:                                  Agco Sisu Power

Slagvolume, l:                            4,9

Nom. effekt, kw/hk:                   120/ 163

Maks. effekt, kw/hk:                 160/171

Maks. moment, Nm:                 700

Transmission:                           Semipowershift, Versu

Antal gear:                                  20 frem og 20 bak

Brændstoftank, l.:                     220

AdBlue tank, l.:                         27

Egenvægt i alt, kg:                    5600

Totallængde, m.                        4,664

Højde, m.                                     2,945

Brede, m.                                     2,538

Akselafstand, m.                       2,665

Venderadius, m.                        4,5

Hydraulikydelse, l/min.:         115 (160)

Maks. tryk hydraulik, bar:        200

Maks. løftekraft i bag, kg:        8.100

Maks. løftekraft i front, kg:       5.000

Fordæk:                                       540/65R28

Bagdæk:                                      650/65R38

Det koster Valtra N163 Versu:

Pris på afprøvet traktor inkl. udstyr:

Pris basistraktor                   741.794

Sort metallic farve                    3.700

Luftaffjedret foraksel              27.600

Frontvægte 10x40 kg               7.780

Frontlift inkl. to hydr. udtag   40.000

El-hydr. udløsning af hitch     2.365

Affjedret kabine                        5.570

Valtra Evolution sæde            14.300

Merpris Aircon, auto. Reg.      4.700

Elektrisk indstilling af sidespejl    4.320

Passagersæde                                1.930

Merpris dæktype                            18.400

Ekstra lygtemontering                    5.200

Pris i alt ex. Moms                      877.659

Importørkommentar

Af John Arildsen, brand manager Valtra, LMB Danmark A/S

Efter at vi har præsenteret N-163V for første gang på en række dyrskuer, kan vi mærke at interessen er stor, for den testede model på 171 hestekræfter. Den største ændring på N-serien er den integrerede rammeopbygning, som giver traktoren et helt nyt look og er med til at give traktoren en lille venderadius, hvilket jeg ser som et stort plus, specielt som læssetraktor.

Den enkelte opbygning af fjernudtagene gør, at vi får placeret udtagene som de er. Men det betyder, at slangerne ikke kommer i vejen for topstangen. Værktøjskassen sidder ikke lige hvor man stiger ud, men er placeret godt beskyttet over batterikassen. Man har en praktisk holder for kugler til liftarme placeret på bagskærmen, hvor de skal bruges.  Med hensyn til påfyldning af hydraulik olie sker det gennem den trykløse retur kobling, så den olie som påfyldes bliver filtreret, inden den kommer ud i systemet.

Den traktor som blev testet, var udstyret med det vi kalder fold ud platform. Det kan erstattes med et mere komfortabelt passagersæde med sikkerhedssele.

Generelt er vi meget tilfreds med den anmeldelse, som N-163Versu har fået. Den integrerede rammeopbygning, den brændstofbesparende SCR teknologi og den nye farveskærm giver os en kraftfuld fircylindret traktor.

Se flere billeder

Se video

Ultimate Web